KaĹźda podstacja trakcyjna niezaleĹźnie od przyjÄtego systemu zasilania trakcji elektrycznej wyposaĹźona jest w obwody sterowania, oĹwietlenia, sygnalizacji, czyli w obwody pomocnicze. Obwody te sÄ niezbÄdne do prawidĹowego funkcjonowania podstacji. CzÄĹÄ energii z rozdzielni energetycznej podstacji trakcyjnej przypada na potrzeby wĹasne.
Energia ta dostarczana jest z transformatora potrzeb wĹasnych do rozdzielni potrzeb wĹasnych. W przypadku braku napiÄcia przemiennego w sieci zasilajÄ cej moĹźliwa jest praca awaryjna obwodĂłw pomocniczych w zaleĹźnoĹci od sposobu zasilania awaryjnego (rezerwowego).
W zaleĹźnoĹci od potrzeb podstacji moĹźna wyróşniÄ kilka stopni ciÄ gĹoĹci zasilania z rezerwy:
- obwody wentylacji, ogrzewania i gniazd wtykowych podczas zasilania z rezerwy sÄ pozbawione dostawy energii;
- w razie zasilania rezerwÄ oĹwietlenie musi byÄ czynne w ograniczonym zakresie. Pomieszczenie dyĹźurki, korytarze, klatki schodowe oĹwietlone sÄ ĹźarĂłwkami zasilanymi prÄ dem staĹym z baterii akumulatorĂłw. ĹťarĂłwki te umieszczonymi sÄ w osobnej oprawie lub we wspĂłlnej z oĹwietleniem zasadniczym;
- obwody sygnalizacji i zabezpieczeĹ muszÄ byÄ zasilane w sposĂłb ciÄ gĹy i w czasie przerwy sÄ zasilane z baterii akumulatorĂłw;
- obwody sterownicze i napÄdy zasilane sÄ z czÄĹciowÄ rezerwÄ . Sterowanie moĹźe odbywaÄ siÄ poprzez obwody elektryczne zasilane z rezerwy, a napÄdy sÄ uruchamiane rÄcznie.
W ostatnim przypadku naleĹźy dodaÄ, ze obsĹuga podstacji w takich warunkach jest czasochĹonna. W mniejszych podstacjach zarĂłwno obwody sterowania jak i napÄdy sÄ uruchamiane rÄcznie. Obwody sterowania i napÄdy odĹÄ cznikĂłw zasilane sÄ z baterii akumulatorĂłw, a napÄdy wyĹÄ cznikĂłw mocy majÄ zdolnoĹÄ do wykonania jednego cyklu ĹÄ czeniowego, dziÄki energii zmagazynowanej w napiÄtych sprÄĹźynach. W niektĂłrych zachodnich rozwiÄ zaniach napÄdem odĹÄ cznikĂłw i wyĹÄ cznikĂłw moĹźe byÄ sprÄĹźone powietrze.
Zasilanie potrzeb wĹasnych i sterowania moĹźe byÄ realizowane w róşny sposĂłb. W niektĂłrych rozwiÄ zaniach wszystkie obwody pomocnicze zasilanie sÄ prÄ dem staĹym z prostownika, ktĂłry jednoczeĹnie Ĺaduje bateriÄ akumulatorĂłw. W razie zaniku napiÄcia zasilania zasadniczego obwody zasilane sÄ z baterii akumulatorĂłw (rysunek b).
W innym rozwiÄ zaniu obwody pomocnicze zasilane sÄ prÄ dem przemiennym, jednoczeĹnie energia dostarczana jest do baterii akumulatorĂłw poprzez prostownik. W razie koniecznoĹci zostajÄ zaĹÄ czone obwody pomocnicze zasilane prÄ dem staĹym (rysunek c).
Obwody pomocnicze w niektĂłrych podstacjach muszÄ mieÄ zasilane prÄ dem przemiennym. W takich przypadkach jako zasilanie awaryjne stosuje siÄ bateriÄ akumulatorĂłw poĹÄ czonÄ z przeksztaĹtnikiem (w starszych rozwiÄ zaniach przetwornicÄ wirujÄ cÄ , w nowszych falowniki - rysunek d).
Do czasu rozwoju energoelektroniki, w ukĹadach zasilania obwodĂłw pomocniczych prÄ dem przemiennym stosowano niekiedy zespoĹy trzymaszynowe. ZespóŠtaki skĹadaĹ siÄ z dwĂłch silnikĂłw - jeden prÄ du przemiennego i drugi prÄ du staĹego. Oba byĹy sprzÄgniÄte z prÄ dnicÄ prÄ du przemiennego. W czasie normalnej pracy z prÄ dnicÄ wspĂłĹpracowaĹ silnik prÄ du przemiennego zasilany z transformatora potrzeb wĹasnych. W razie awarii natychmiast uruchamiaĹ siÄ silnik prÄ du staĹego zasilany z baterii akumulatorĂłw (rysunek e). RozwiÄ zanie to byĹo o tyle lepsze od zespoĹu akumulator - przetwornica, Ĺźe prÄ dnica pracowaĹa bez przerwy. W przypadku stosowana przetwornicy potrzebny byĹ czas zanim osiÄ gnie ona obroty na wymaganym poziomie. Wynalezienie falownikĂłw zastÄ piĹo zarĂłwno zespoĹy trzymaszynowe jak i przetwornicÄ w modernizowanych podstacjach.
W budowlach majÄ cych szczegĂłlne znaczenie dla ruchu kolejowego jak choÄby nastawnie - stosowane sÄ agregaty prÄ dotwĂłrcze skĹadajÄ ce siÄ z silnika spalinowego i prÄ dnicy. ZespóŠtaki moĹźe pracowaÄ przez dĹuĹźszy czas lub, gdy paliwo do silnika jest stale dostarczane - przez nieograniczony czas.
TRANSFORMATORY
Dla potrzeb wĹasnych stosowane sÄ typowe trĂłjfazowe transformatory energetyczne o mocach 75 - 200 kVA. SÄ one podĹÄ czone za pomocÄ odĹÄ cznika do szyn zbiorczych rozdzielni energetycznej. Niekiedy stosuje siÄ odĹÄ czniki mocy, ktĂłre majÄ moĹźliwoĹÄ odĹÄ czania transformatora przy nieduĹźych prÄ dach. Po stronie wtĂłrnej niskiego napiÄcia 230/400 V jako zabezpieczenie stosuje siÄ bezpieczniki i wyĹÄ czniki.
Na potrzeby wĹasne instalowane sÄ zazwyczaj dwa transformatory pracujÄ ce rĂłwnolegle lub na przemian.
PROSTOWNIKI ĹADUJÄCE
Baterie akumulatorĂłw Ĺadowane sÄ poprzez prostowniki ĹadujÄ ce. Prostowniki ĹadujÄ bateriÄ w ukĹadzie poĹĂłwkowym (pracujÄ buforowo). Jeden prostownik ĹadujÄ jednÄ czÄĹÄ baterii a drugi drugÄ . UkĹad taki umoĹźliwia Ĺadowanie jednej czÄĹci podczas gdy druga jest uszkodzona.
Prostowniki te zapewniajÄ utrzymanie staĹego napiÄcia Ĺadowania oraz regulujÄ napiÄcie Ĺadowania przy róşnym obciÄ Ĺźeniu - zwane sÄ awostatami (Ampery WOlty STAbilizowane).
W dawnych rozwiÄ zaniach do stabilizacji stosowano ukĹady z transduktorami i wzmacniaczami magnetycznymi. Obecnie do tego celu wykorzystuje siÄ ukĹady energoelektroniczne.
Wyróşniane sÄ trzy zakresy pracy prostownikĂłw ĹadujÄ cych:
- Ĺadowanie normalne, ktĂłre odpowiada normalnej pracy baterii. PrÄ d Ĺadowania rĂłwny prÄ dowi dziesiÄciogodzinnemu;
- Ĺadowanie przyspieszone, Ĺadowanie baterii po chwilowych zanikach napiÄcia. NapiÄcie Ĺadowania 2,5 V, prÄ d Ĺadowania rĂłwny prÄ dowi piÄciogodzinnemu;
- Ĺadowanie szybkie, ktĂłre stosuje siÄ po dĹuĹźszych zanikach napiÄcia i duĹźym wyĹadowaniu.
Rysunek a przedstawia wspomniane Ĺadowanie buforowe. Na rysunku b przedstawiony jest ukĹad Ĺadowania stabilizowanego z wykorzystaniem urzÄ dzeĹ energoelektronicznych. Energia z transformatora potrzeb wĹasnych dostarczana jest do regulatora napiÄcia, ktĂłrym steruje sterownik. Sterownikiem moĹźe sterowaÄ czĹowiek lub moĹźe on byÄ sterowany automatycznie. Przy wyĹadowaniach sterownik steruje odpowiednio pracÄ regulatora, ktĂłry reguluje wartoĹÄ prÄ du i napiÄcie Ĺadowania w zaleĹźnoĹci od potrzeby. ObwĂłd sprzÄĹźenia zwrotnego ma za zadanie przekazanie na wejĹcie ukĹadu uchybu regulacji, ktĂłry powstaĹ w wyniku zakĹĂłceĹ powstaĹych podczas pracy regulatora. WÄzĹy sumacyjne majÄ za zadanie obliczyÄ wartoĹÄ uchybu i przesĹaÄ z powrotem do regulatora.
BATERIA AKUMULATORĂW
Bateria akumulatorĂłw skĹada siÄ z ogniw oĹowiowo-kwasowych, otwartych lub zamkniÄtych. SÄ one wykonane w postaci sĹojĂłw i ustawione na drewnianych stojakach. PoszczegĂłlne ogniwa sÄ poĹÄ czone ze sobÄ za pomocÄ mostkĂłw. Ze wzglÄdu na skĹad chemiczny ogniw, bateria akumulatorĂłw musi byÄ umieszczona w oddzielnym pomieszczeniu, ktĂłre musi speĹniaÄ bardzo duĹźe wymogi bezpieczeĹstwa. Pomieszczenie to musi byÄ pokryte farbÄ oraz Ĺrodkami kwasoodpornymi, a podĹoga musi byÄ nachylona w kierunku studzienki spĹywowej. Dodatkowo w akumulatorni powinna znajdowaÄ siÄ instalacja elektryczna przeciwwybuchowa oraz wentylacja wyciÄ gowa.
UKĹAD PRZESTRZENNY
Transformator potrzeb wĹasnych znajduje siÄ w oddzielnych polach rozdzielni energetycznej na zewnÄ trz lub wewnÄ trz w rozdzielniach wnÄtrzowych. Rozdzielnia niskiego napiÄcia moĹźne wystÄpowaÄ jako okapturzona lub jako celkowa i znajduje siÄ w budynku podstacji. Prostowniki ĹadujÄ ce mieszczÄ siÄ w pobliĹźu akumulatorni w budynku podstacji.